Україна, Київ, Столичне шосе 25
ПН-ПТ: 9.00 - 19:00, СБ-НД: Вихідний

Історія створення подушок безпеки airbag

Александр Никоненко
(01.09.2020)

Перш, ніж міцно влаштуватися в салоні автомобілів, і стати їх невід'ємною частиною, подушкам безпеки довелося пройти через масу трансформацій. Насправді, Airbag в звичному для нас вигляді з'явилися всього близько 40 років тому, А їх перші прототипи були створені в середині минулого століття, і з тих пір постійно змінювалися і вдосконалювалися.

За свою коротку історію подушки безпеки врятували тисячі людських життів. І тому цей винахід заслуговує того, щоб всі знали імена тих, хто вперше придумав Airbag, і його історію створення. 

з чого почалася історія подушок безпеки

Хто і коли придумав Airbag

Тепер, набуваючи новий автомобіль в салоні, все одно який він марки, вам вже навіть не потрібно питати оснащений він подушками безпеки. Це само собою зрозуміло, так як за останнє десятиліття жоден автомобіль всіх світових автовиробників не зійшов з конвеєра без встановлених Airbag. 

Зараз ця система здається нам дивно простий, а в її ефективності вже встигли переконатися водії з усього світу, що побували в ДТП, і що відбулися, як то кажуть, легким переляком, завдяки вчасно прийшли на допомогу подушкам безпеки.

Але за уявною простотою стоять роки наполегливої праці інженерів, проектувальників і випробувачів. А почалася історія цього винаходу ось так:

  • У 1953 році американський військовий інженер у відставці, Джон Хетрік, По дорозі на ферму не впорався з керуванням, відволікшись на перебігав дорогу оленя, і машина злетіла в кювет. На щастя, ніхто не постраждав, хоча разом з ним в машині знаходилися дружина і маленька донька. Але Хетрік зрозумів, що наступного разу їм може пощастити менше, і задумався над створенням пристосування, здатного захистити пасажирів від удару головою об передню панель при різкому гальмуванні або зіткненні. 

    В результаті його роздумів з'явився перший проект подушки безпеки. він був запатентований в серпні того ж 1953 р. Але винахід ще потрібно було втілити в життя, так як існувало воно тільки на кресленнях.
     
  • А практично одночасно, в листопаді 1953 року, подібний пристрій з'явився і в Німеччині. Творцем німецького варіанту подушки безпеки airbag став Вальтер Ліндерер. Його винахід було практично аналогічно пристрою, який придумав Джон Хетрік, і теж мало тільки схематичне зображення. 
     
  • Але на практиці все виявилося інакше, і подушка безпеки не хотіла вести себе так, як розраховували винахідники.
    Сили стисненого повітря в балоні, який планувалося встановити під капотом, не вистачало для своєчасного надування подушок безпеки, і від цього варіанту залишилося тільки назва «повітряні», хоча всередині них давно вже знаходиться зовсім не повітря. А ось найменування «cushion», як свого часу придумав називати свій винахід Хетрік, зовсім не прижилося. І сучасна назва Airbag в буквальному перекладі означає «повітряний мішок».
     
  • Зрозумівши, що винахід безперспективно, і реалізувати його в такому вигляді, як придумали Хетрік і Ліндерер, неможливо, про нього на деякий час забули. І тільки в 1963 р, через 10 років після першого винаходу, японський учений Ясузобуро Коборі придумав, чим можна замінити повітря в подушках безпеки, Щоб вони стали більш ефективними, і могли надуватися за частки секунди. Він запропонував використовувати піропатрони, що генерують газ від спалюваних всередині таблеток азиду натрію, і це виявилося ідеальним рішенням. Але і цього було недостатньо – тепер потрібно було придумати пристрій, що дає Airbag сигнал до спрацьовування.

    як виглядали перші подушки безпеки фото
     
  • Перший прототип сучасного датчика для Airbag був винайдений знову в Америці. Його придумав в 1967 р. Аллен Брід, і отримав за свою ідею всього лише 5 $. Але конструкція, в якій переміщається від удару кульку замикав контакти, і приводив до вистрілювання піропатрона і надування подушки безпеки, виявилася настільки зручною, що цей принцип досі використовується в сучасних датчиках Airbag.
     
  • У 60 - е роки в США почався автомобільний бум, І, відповідно, почастішала кількість аварій з людськими жертвами. Взявши до уваги загрозливий фактор, уряд в 1967 р випустило указ оснастити всі машини додатковими системами безпеки, і зробити це належало до 1969 року.

    Ось тоді і згадалися всі винаходи перших повітряних подушок Airbag, і їх вирішили в терміновому порядку звести воєдино, змінити і доопрацювати. Цим зайнявся Аллен Брід, і завдяки йому з'явилася цілком життєздатна система, Що забезпечує своєчасне спрацьовування подушок безпеки в автомобілях, і почалася її нова історія.
     
  • За впровадження подушок безпеки одночасно взялися кілька автомобільних концернів Європи і Америки. Але для того, щоб запустити Airbag в серійне виробництво, необхідно було спочатку випробувати його в краш - тестах, З манекенами в якості водія і пасажирів.

    І навіть після того, як систему безпеки Airbag визнали ефективною, випробування тривали. Концерн Ford спочатку 70 - х випустив партію експериментальних авто з подушками безпеки, і в якості добровільних випробувачів на них їздили тільки співробітники компанії.

    як вигадали подушки безпеки в автомобілі фото
     
  • Першою в світі машиною з встановленими подушками безпеки, Виробництво якої було поставлено на потік, вважається авто випуску 1973 р. Oldsmobile Toronado. У тому ж році вони з'явилися як пробний варіант на моделях Chevrolet Impala, поки під робочою назвою «Air Cushion Restraint System» ( прихована повітряна подушка ).

    А далі до історії розвитку подушок безпеки підключилися практично всі провідні автоконцерни. Кожен з них з часом придумав і винайшов що - то своє, ділячись винаходом з іншими, і поступово удосконалюючи Airbag. 
     
  • У 1980 р з'явилися перші оснащені фронтальними подушками безпеки автомобілі компанії Mercedes-Benz.
     
  • Інженери Volvo до середини 90 - х придумали встановлювати в своїх авто додаткові бічні подушки безпеки.
     
  • У 1998 р до розвитку винаходу підключилися одночасно Toyota, Придумавши шторки для захисту голови, і Kia, Впровадивши подушки безпеки для колін.
     
  • У 2011 р компанія Форд об'єднала ремені безпеки і повітряні подушки Airbag, І стала встановлювати надуваються в разі небезпеки ремені на задніх сидіннях в своїх автомобілях.
     
  • У 2012 р. Volvo запропонували убезпечити не тільки людей, що знаходяться в салоні автомобілів, але і піших учасників ДТП, І придумали зовнішні повітряні подушки. Але цей варіант Airbag ще знаходиться в стадії розвитку, Так як для його ефективної роботи потрібно принципово новий датчик, який міг би працювати на випередження, і наповнювати повітряну подушку ще до того, як стався удар.

З огляду на можливості сучасних вчених, можна з упевненістю заявити, що вони обов'язково в найближчому майбутньому придумають, як вирішити цю задачу. А, можливо, зможуть винайти ще більш дієву систему, гідно продовживши історію Airbag. Адже якщо майже сотню років тому винахідники, які не володіють таким багажем знань і новітнім високотехнічним обладнанням, змогли придумати перші повітряні подушки, то чому б зараз і не з'явитися їх більш «просунутим» варіацій?

Instagram
@airbag__service